logo
stempel
op
   
 
  nl fr de en  
   
   
 
  Contact
Pers
  Geschiedenis
  Wie is wie
  Partners  
  Sponsors  
  Zaalverhuur  
  Boeken  
  Links  
  E-zine  
  Vacatures  
  Vrijwilligers & jobstudenten  

Gust De Meyer

Het leven is een (video)spel?!

SPEELGOEDMUSEUM PARTNER VOOR NIEUWSTE BOEK VAN PROFESSOR GUST DE MEYER

Van gastcurator tot …
Misschien herinnert u zich nog de tentoonstelling Arcade en co. Historie en Prehistorie van het videospel? Deze opende in 1999 de deuren en stond volledig in het teken van de (toen nog prille) geschiedenis van het videospel. Gastcurator voor deze tentoonstelling was Gust De Meyer, professor in de sociologie aan de Katholieke Universiteit Leuven (KUL).
Dit jaar, ter gelegenheid van de 30ste verjaardag van het museum, werkte het museum opnieuw samen met professor De Meyer. Dit keer in het kader van diens nieuwe boek ‘Homo Ludens Anno 2012. Het leven is een spel’. Een geslaagde samenwerking tussen wetenschap en museum!

Gepassioneerd door spel en speelgoed
Gust De Meyer (°1948, Leuven) is als hoogleraar verbonden aan het Instituut voor Mediastudies (opleiding Communicatiewetenschappen) van de K.U.Leuven. Hij legt zich toe op de studie van de populaire cultuur en doceert verschillende cursussen binnen dit vakgebied. In het verleden schreef hij reeds vaak over diverse thema’s uit de populaire cultuur, met nadruk op de rol ervan in het cultuurdebat, in onze televisiecultuur, de muziekindustrie en de populaire muziek. Met werken over Furby, cyberspeelgoed en cybercultuur, videogames en verzamelen als dagelijkse culturele praktijk publiceerde hij over thema’s die ook in het Speelgoedmuseum te Mechelen centraal staan. Een perfect aanknopingspunt om de krachten te bundelen!


'Homo Ludens 2012. Het leven is een spel. '
Het boek, dat een uitgave is van het Leuvense Instituut voor mediastudies, ontleent zijn titel deels aan het beroemde ‘Homo Ludens’ van Johan Huizinga – een boek dat tot op vandaag een referentiewerk is voor iedereen die wil meedenken over de rol van spel en speelgoed in onze maatschappij.
Maar er is meer! Speciaal voor deze uitgave grasduinde het Speelgoedmuseum door het rijke fotomateriaal in de collectie. Bovendien zorgde het museum voor de eindredactie, zodat de vele illustraties naadloos konden worden afgestemd op de boeiende wetenschappelijke lectuur. Een heel bijzonder project dus, waar het museum graag zijn medewerking aan verleende.

De rode draad

In het boek gaat de auteur van start met een erg boeiende herlezing van Johan Huizinga’s Homo Ludens (1938) en Les jeux et les hommes (1958) van Roger Caillois.
Vanuit deze herlezing, die ook wordt toegepast op onze hedendaagse samenleving die steeds meer ‘gamificatie’ kent, neemt de auteur ons mee op een reis doorheen verschillende rages en klassiekers, met aandacht voor klassieke spellen en vooral de impact van video- en computerspellen op de wereld van spel en speelgoed. Zowel de geschiedenis van populaire games als Pac-Man, Space Invaders, Donkey Kong en Pong komt aan bod, naast heel wat boeiende spin-offs en vernieuwingen. Dit alles geïllustreerd met voorbeelden uit de collectie van het museum, gaande van afbeeldingen uit het rijke illustratiearchief, tot de vele computerspelletjes en afgeleiden.
Verder verkent de auteur ook relatief nieuwe gebieden, waaronder deze van de virtuele knuffeldieren (en hun beroemde en populaire speelgoedversies zoals de tamagotchi) en de beroemde ‘uncanny valley’ (ofte griezelvallei). Deze term, gelanceerd in 1970 door de Japanse robotwetenschapper Masahiro Mori, gaat dieper in op het feit dat onze empathie voor een robot sterk afneemt naarmate deze er ‘levensechter’ gaat uitzien. We voelen ons met andere woorden bedreigd door een virtuele creatie die zich voordoet als een ‘te echte’ mens. Auteurs van science-fiction maken zich reeds langer bedenkingen: Furby en de Tamagotchi dragen volop onze sympathie weg, maar we hebben zo onze grenzen als robots echte menselijke trekjes krijgen.

De digitale spelcultuur
Het boek geeft elke lezer heel wat stof tot nadenken en laat ons stilstaan bij de razendsnelle evolutie van de digitale en virtuele wereld. Deze evolutie manifesteert zich niet alleen in heel veel aspecten van ons dagelijkse leven, maar heeft ook een niet te onderschatten invloed op onze spelcultuur van gisteren, vandaag en morgen!

Nu ook in het Speelgoedmuseum

Wil je graag meer weten? Het boek is ook te koop in de museumshop van het Speelgoedmuseum. Een echte aanrader voor wie op zoek is naar een flink pak inhoud!